Sprzedaż mieszkania krok po kroku. Krok 4 z 12 – wycena.

By HomeDeal | 2017-06-10

Pierwsze pytanie brzmi czy już na tym etapie zamówić wykonanie wyceny? Otóż tak naprawdę nie, choć można. Czasem warto, a więc odpowiedź brzmi:

… “to zależy”.

O tym jednak dlaczego czasem warto zlecić wycenę na tym etapie, na samym końcu tego wpisu.

Zależy od tego czy zamierzamy przeprowadzić działania zwiększające atrakcyjność naszej oferty na rynku np. home staging, a co za tym idzie koncepcję poprawy wizerunku nieruchomości. I gorąco polecamy takie działania. Niezależnie od tego czy zrobią to Państwo samodzielnie czy przy pomocy oferowanych w naszym serwisie usług.

Jeśli tak, to wycenę powinniśmy zamówić po ich realizacji i ten krok na tym etapie pominąć.
Jeśli jednak nie planujemy działań zwiększających atrakcyjność naszej oferty, powinniśmy wykonać wycenę nieruchomości.

Jak faktycznie wykonać wycenę, są na to 3 sposoby:
A. Korzystając z informacji zawartych w pliku otrzymanym w ramach zamówionej usługi Wyszukanie mieszkania;
B. Zamawiając wycenę za pomocą automatycznych systemów wyceny;
C. Zamawiając usługę profesjonalnego rzeczoznawcy nieruchomości.

Kolejno zatem:
ad) A. Przy korzystaniu z informacji zawartych w pliku raportu usługi Wyszukanie mieszkania, wystarczy zapoznać się z danymi analitycznymi w nich zawartymi. Jeśli chcemy dogłębnie rozpoznać “teren” mamy możliwość zapoznania się z załączonymi cyfrowymi wydrukami ogłoszeń nieruchomościowych. Proste porównanie ofert z naszą nieruchomością wobec zawartych w opracowaniu danych analitycznych pozwala Nam na właściwe określenie ceny, którą możemy zamieścić w naszych ogłoszeniach.

ad) B. Automatyczne wyceny nieruchomości to bazy danych zawierające i zbierające duże ilości rekordów (danych), informacja o setkach, tysiącach ofert oraz cen transakcyjnych i ofertowych nieruchomości. Bazy te zostały udostępnione przez strony internetowe, za odpowiednią opłatą.
W praktyce zamówienie wyceny za pomocą automatycznych systemów wyceny to nic innego jak:
– wejście na odpowiedni adres internetowy,
– założenie konta,
– potwierdzenie adresu mailowego;
– ponowne wejście na adres internetowy;
– podanie danych odnośnie nieruchomości;
– dokonanie opłaty za usługę;
– odczekanie na wynik;
– pobranie wyniku.
8 czynności.

W chwili obecnej, dla tego rozwiązania przygotowujemy specjalną ofertę dla naszych użytkowników.

ad) C. Zlecenie wyceny nieruchomości licencjonowanemu Rzeczoznawcy nieruchomości oznacza, że otrzymamy wycenę z pieczątką. W dzisiejszych realiach dostępu do danych ofertowych i transakcyjnych korzyść z owej pieczątki ogranicza się do: sporów sądowych, spraw urzędowych, spraw spadkowych, czynności podatkowych. Rzeczoznawca korzysta z tych samych danych z których korzystają automatyczne systemy wycen.

Pamiętajmy jednak, że nawet najlepsza wycena musi być skonfrontowana z reakcją rynku. To najlepsza weryfikacja trafności przeprowadzonej wyceny. Powinniśmy być gotowi na konieczność zmiany ceny ofertowej.

Sprawdzenie ceny zarówno w rozwiązaniu A jak i B jest składową kompleksowej obsługi sprzedaży nieruchomości w usłudze Sprzedaż nieruchomości. Broker regularnie raportuje działania sprzedażowe, a więc także reakcję rynku. Przygotowuje też rekomendacje dalszych działań i zawsze może powtórzyć proces wyceny jeśli zajdzie taka konieczność.

Wracając jednak do początku.
Dlaczego piszemy o wycenie choć nie polecamy jej wykonywania na tym etapie sprzedaży?
Ponieważ jest to dobry moment na powrót do pierwszego kroku Decyzja o sprzedaży. W tym momencie możemy zweryfikować nasze plany. Zdecydować czy sprzedaż nieruchomości doprowadzi do realizacji naszych planów i celów. Może uda Nam się zrealizować plan choć nie zrealizujemy wszystkich celów lub na odwrót. Zdecydujmy co jest dla Nas ważne i jeśli nie osiągamy planu minimum to nie sprzedawajmy nieruchomości. Szukajmy innych sposobów na pozyskanie środków finansowanych lub realizację zamierzeń.

Jeśli sprzedajemy nieruchomość samodzielnie najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z opcji B czyli automatycznych systemów wyceny. Następnie przeprowadzenie działań poprawiających wizerunek naszej nieruchomości. Po ich zakończeniu ponowne przeprowadzenie wyceny z wykorzystaniem kryteriów szczegółowych, które wprowadzimy w serwisach wyceniających.

Niezwykle pomocne może być spotkanie z Brokerem nieruchomości, który jest wyposażony w wiedzę, doświadczenie i wsparcie kompetencyjne formy może pomóc nam w osiągnięciu naszego celu i zrealizowaniu naszego planu. Pomoże Nam zinterpretować dane z automatycznego systemu wyceny uwzględniając działania, które przeprowadziliśmy. Jeśli zaś zdecydujemy się na spotkanie przed podjęciem działań związanych z wyceną pomoże Nam również dobrać te działania tak by osiągnąć najlepsze efekty w prezentacji oferty jak i szybkości oraz ceny sprzedaży. Najzwyczajniej rozwiąże nasz problem.